Αριστερές σκέψεις - Αριστερό blog για αριστερές σκέψεις και γνώμες - Για επικοινωνία : loukassagias@gmail.com

Κυριακή 21 Φεβρουαρίου 2021

Το χρονικό των αποκαλύψεων και ο "καθρέφτης" της συγκάλυψης - Ηθοποιοί: Χυδαία προσπάθεια από Μητσοτάκη, Μενδώνη στο θέμα Λιγνάδη

Δύο φορές μέσα σε 19 μήνες η υπ. Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη κατόρθωσε να δημιουργήσει ένα πανελλήνιο «κίνημα» σοσιαλμιντιακής αμεσοδημοκρατικής διαμαρτυρίας. Αιχμή του δόρατος, η στάση του ΥΠ.ΠΟ. στη ζοφερή ιστορία που ενέπλεξε την πρώτη κρατική θεατρική σκηνή της χώρας σε μια αλυσίδα ανατριχιαστικών καταγγελιών σεξουαλικής κακοποίησης που όλες, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, συγκλίνουν σ' ένα πρόσωπο.

Η κα Μενδώνη, αντί να δείξει το ίδιο θάρρος που δείξανε και τα θύματα, επέλεξε τον πολιτικό χαμαιλεοντισμό με σκοπό την όσο το δυνατό λιγότερη έκθεση του κ. Λιγνάδη και των ανθρώπων που τον επέλεξαν

• Στις 21 Μαΐου του 2019, δύο μήνες πριν από τις εκλογές, με υπουργό Πολιτισμό τότε τη Μυρσίνη Ζορμπά, βγαίνει η προκήρυξη για την πλήρωση της θέσης του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου.

• Μία μέρα μετά (22/5) στο πάνελ συζήτησης στον «Ιανό» βρίσκεται και ο Δημήτρης Λιγνάδης. Ο συγγραφέας και πολιτικός αναλυτής Γιώργος Καραμπελιάς τον συστήνει μεταξύ άλλων στο κοινό ως τον επόμενο διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου! Και οι δύο θεωρούν βέβαιη την αλλαγή ηγεσίας στο ΥΠΠΟ και τουλάχιστον ο ένας εκ των δύο την ανάληψη του Εθνικού από τον Δ. Λιγνάδη.

• Στις 7 Αυγούστου του 2019, ακριβώς ένα μήνα μετά τις εκλογές και την ανάληψη της διακυβέρνησης από τη Ν.Δ., η νέα υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη ανακοινώνει από το βήμα της Βουλής την κατάργηση του νόμου του ΣΥΡΙΖΑ για την πλήρωση των θέσεων των καλλιτεχνικών διευθυντών των εποπτευόμενων πολιτιστικών φορέων διά της προκήρυξης διαγωνισμών. Επισημαίνει μάλιστα πως «... την ανάκληση υπαγορεύουν λόγοι δημοσίου συμφέροντος»!

• Εξι ημέρες αργότερα (13/08/2019) το ΥΠΠΟ ανακοινώνει την ανάληψη της καλλιτεχνικής διεύθυνσης του Εθνικού Θεάτρου από τον Δημήτρη Λιγνάδη. Πολλοί επώνυμοι τον συγχαίρουν δημοσίως, όπως π.χ. ο καθηγητής Γιώργος Μπαμπινιώτης, πρόεδρος της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας που διοικεί το Αρσάκειο, ο οποίος τον γνώριζε από την εποχή που ο Δ. Λιγνάδης ήταν καθηγητής στο σχολείο (παράρτημα Ψυχικού), υπεύθυνος για τις μαθητικές θεατρικές παραστάσεις. Με post, ο κ. Μπαμπινιώτης συγχαίρει τον πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη και την υπουργό Λ. Μενδώνη «...που δίνουν την ευκαιρία στον άξιο Δ. Λιγνάδη να δείξει τις δημιουργικές του ικανότητες».

Δεν γνώριζε η Λίνα Μενδώνη τον Δημήτρη Λιγνάδη, αλλά τον συνάντησε μόλις τρεις μέρες προ του διορισμού του, όπως διέρρευσε από ένα μέρος του Τύπου; Μα στις αρχές του 2014, ως τότε γενική γραμματέας του ΥΠ.ΠΟ., η Λίνα Μενδώνη, είχε επιδιώξει την προβολή του προσώπου και του έργου της μέσα από τις δράσεις που υλοποιούνται από το υπουργείο με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2007-2013. Στο πλαίσιο των προβλεπόμενων ενεργειών πληροφόρησης - δημοσιότητας που πληρώνονται από το ΕΣΠΑ, είχε δώσει εντολή να παραχθεί βίντεο για την παρουσίαση των έργων.

Το βίντεο «Η συνεισφορά του ΕΣΠΑ στον Ελληνικό Πολιτισμό» ανατέθηκε σε εξωτερικό ανάδοχο και τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν μέχρι το καλοκαίρι του ίδιου έτους. Τέλη Ιουλίου, όταν το βίντεο ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε στο υπουργείο, διαπιστώθηκε ότι ο εκφωνητής είχε ένα στόμφο ακατάλληλο για την αποστολή του βίντεο. Αποφασίζεται να γίνει εκ νέου η εκφώνηση. Την αναλαμβάνει ο Δημήτρης Λιγνάδης, «χωρίς αμοιβή, ως προσωπική χάρη στη Γενική Γραμματέα», απ’ ό,τι λένε όσοι γνωρίζουν.

• Τον Νοέμβριο του 2019, διορίζεται αντιπρόεδρος του Δ.Σ. του Εθνικού Θεάτρου η γνωστή σκηνογράφος Έρση Πήττα, αδελφή της Ήβης Γόντικα, μητέρας της Μαρέβας και πεθεράς του Κ. Μητσοτάκη.

• Στις 14 Οκτωβρίου 2019 ο Δ. Λιγνάδης, ως νέος καλλιτεχνικός διευθυντής, δίνει την πρώτη συνέντευξη Τύπου για να παρουσιάσει το όραμά του για το Εθνικό Θέατρο. Και επισημαίνει ότι κύρια επιθυμία του, την οποία εξέφρασε στην υπουργό Πολιτισμού πριν δεχτεί τη θέση αυτή, είναι η «εκπαιδευτική και εκπολιτιστική διάσταση» που θα ήθελε να δώσει στον ρόλο του Εθνικού Θεάτρου.

• Τον Μάιο του 2020, κι ενώ η πανδημία έχει αρχίσει να δείχνει άγρια τα δόντια της, ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης συνοδευόμενος από την υπουργό Πολιτισμού πραγματοποιεί αιφνίδια επίσκεψη στο Εθνικό Θέατρο, στις πρόβες των κατά Δ. Λιγνάδην «Περσών» που πρόκειται να παρουσιαστούν το καλοκαίρι στην Επίδαυρο, στο πλαίσιο του Ελληνικού Φεστιβάλ. Ο κ. Μητσοτάκης απευθύνεται με οικειότητα στον καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού (τον αποκαλεί «Δημήτρη») που σπεύδει να τον υποδεχτεί.

Στον χαιρετισμό του αργότερα ο κ. Μητσοτάκης κάνει ιδιαίτερη μνεία στους «Πέρσες», την περίφημη τραγωδία με την οποία ο Αισχύλος «στηλιτεύει την αλαζονεία της εξουσίας. Ενα πολύ ενδιαφέρον μάθημα για όλους μας να διαχειριζόμαστε με μέτρο και την απαραίτητη σεμνότητα την εξουσία που μας δίνει ο λαός»! Η επίσκεψη έχει «παρατράγουδα» όμως, καθώς ηθοποιοί της παράστασης (οι Αργύρης Ξάφης και Νίκος Καραθάνος) δραττόμενοι της ευκαιρίας παρουσιάζουν αναλυτικά τα ήδη τότε συντριπτικά προβλήματα του χώρου τους.

• Στις 27 Ιουλίου, ο πρωθυπουργός και η σύζυγός του Μαρέβα αναχωρούν από την Αντίπαρο με ελικόπτερο για να βρεθούν εγκαίρως στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, να παρακολουθήσουν από την πρώτη σειρά τους «Πέρσες» και να συγχαρούν τους συντελεστές. Η φωτογραφία του Δ. Λιγνάδη που πεσμένος στα γόνατα κρατά το ομοίωμα της Ακρόπολης, όπως επιτάσσει η σκηνοθεσία του, ακριβώς μπροστά στα βλέμματα του πρωθυπουργικού ζεύγους, δημοσιεύεται παντού.

• Δεκέμβριο του 2020, σε συνέντευξή της η ολυμπιονίκης της Ιστιοπλοΐας Σοφία Μπεκατώρου καταγγέλλει για σεξουαλική κακοποίηση, το 1998, παράγοντα της Ελληνικής Ιστιοπλοϊκής Ομοσπονδίας (ΕΙΟ). Στις 20 Ιανουαρίου του 2021 έδωσε μια τρίωρη κατάθεση στον εισαγγελέα Νίκο Στεφανάτο. Κατά την έξοδο της δηλώνει: «Κατέθεσα για την προσωπική μου υπόθεση. Με αφορμή αυτή ελπίζω και άλλες γυναίκες κι άλλοι άνθρωποι να βγουν να μιλήσουν ώστε η κοινωνία να είναι πιο υγιής και να μην φοβόμαστε». Ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Βασίλης Πλιώτας, με μια εγκύκλιο τριών σελίδων ζητά λίγο αργότερα την επαγρύπνηση των εισαγγελιών αναφορικά με υποθέσεις σεξουαλικής κακοποίησης, με αφορμή της καταγγελίες της Σοφίας Μπεκατώρου. Αυτή είναι η αρχή σε ό,τι θα ονομαστεί αργότερα το «ελληνικό MeToo».

• Αρχές Φεβρουαρίου του 2021, στις αλυσιδωτές αντιδράσεις που έχει προκαλέσει η μαρτυρία της ηθοποιού Ζέτας Δούκα για την κακοποιητική συμπεριφορά του Γιώργου Κιμούλη εναντίον της κι ενώ πυκνώνει το σύννεφο για την «ανάρμοστη συμπεριφορά» που έχει κατά καιρούς επιδείξει ο Δημήτρης Λιγνάδης (πρόσφατα άλλωστε ο θεατρικός κριτικός και διευθυντής της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου την περίοδο 2013-15 Κώστας Γεωργουσόπουλος δήλωσε δημοσίως ότι καταγγελίες για ανάρμοστη συμπεριφορά τον έκαναν να αποφασίσει, αρχές του 2015, τη μη ανανέωση της σύμβαση του ηθοποιού και σκηνοθέτη Δημήτρη Λιγνάδη ως καθηγητή του Εθνικού Θεάτρου), η Έλενα Ακρίτα γραφεί στη σελίδα της στο Facebook ότι επίκειται παραίτηση Λιγνάδη από το Εθνικό. Της απαντά το υπουργείο Πολιτισμού με μία άκρως ειρωνική ανακοίνωση και ο ίδιος ο κ. Λιγνάδης διαψεύδει επισήμως κατηγορηματικά ότι έχει τέτοια πρόθεση.

• Στις 6 Φεβρουάριου δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα 20/20 Mag η συνέντευξη του Νίκου Σ. Ο ίδιος δεν δημοσιοποιεί το όνομά του, αν και είναι σε γνώση της δημοσιογράφου που του μιλά, σε γνώση μου δηλαδή. Οι περιγραφές της σεξουαλικής του κακοποίησης όταν ήταν 19 ετών είναι ανατριχιαστικές, ο θύτης του δε, αν και δεν κατονομάζεται, αναγνωρίζεται από τον κόσμο που έχει σχέση με το θέατρο από ορισμένα στοιχεία-κλειδιά που περιλαμβάνει η αφήγηση του Νίκου Σ.

Παρότι η συνέντευξη προκαλεί τεράστια αναταραχή, δεν υπάρχει εισαγγελική παρέμβαση, ούτε αντίδραση από το ΥΠΠΟ. Αντίθετα, ένα μέρος του Τύπου κατακεραυνώνει την «ανώνυμη» αφήγηση ενός ανθρώπου πάντως που εξαρχής υποστηρίχτηκε από υψηλού κύρους προσωπικότητες του θεάτρου. Λίγες ώρες αργότερα ο Δ. Λιγνάδης υποβάλλει την παραίτησή του («Το τελευταίο διάστημα έχουμε γίνει όλοι μάρτυρες ενός τοξικού κλίματος φημών, υπονοούμενων, διαρροών και αναφορών γύρω από το πρόσωπό μου, χωρίς μάλιστα να έχει υπάρξει οποιαδήποτε επίσημη καταγγελία.[...] Αντιπαρερχόμενος τις ερμηνείες που θα γεννήσει η κίνησή μου αυτή, οφείλω να βάλω το καλό του Εθνικού Θεάτρου πάνω από όλα, και να προστατέψω τον θεσμό από μία ατέρμονη επικοινωνιακή και πολιτική διελκυστίνδα [...]. Αφού οι επιθέσεις, έστω κι έτσι, είναι προσωπικές, επιλέγω να σταθώ κι εγώ όρθιος απέναντί τους ως πρόσωπο και όχι να κρυφτώ στην κουίντα του Εθνικού Θεάτρου». Η παραίτησή του γίνεται δεκτή από το ΥΠΠΟ με μια λακωνικότατη ανακοίνωση.

• Ακολουθεί ένα μπαράζ καταγγελιών από ανθρώπους του θεατρικού χώρου ή και όχι, που περιγράφουν την κακοποίησή τους από τον «γνωστό σκηνοθέτη και ηθοποιό» σε εκπομπές που θεωρούνταν μέχρι πρότινος light. Ανάλογες στοιχειοθετημένες καταγγελίες φτάνουν στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών και ο πρόεδρος του Δ.Σ. Σπύρος Μπιμπίλας απευθύνει έκκληση για εισαγγελική παρέμβαση.

Είναι πια σαφές ότι δεν μπορεί το Σωματείο να σηκώσει μόνο του το βάρος. Σιγά-σιγά αρχίζουν και μιλάνε και επίσημοι φορείς, όπως η ιδιωτική δραματική σχολή «Ιασμος»: Σύμφωνα με δημοσίευμα εφημερίδας, κατά τη διδακτική περίοδο 2015-2016, αντιπροσωπεία σπουδαστών διαμαρτυρήθηκε στον ιδιοκτήτη της σχολής ζητώντας τη λήψη μέτρων, ώστε να σταματήσει ο σκηνοθέτης να κάνει στο μάθημά του συζητήσεις «που αφορούσαν σεξουαλικές αναζητήσεις και εμπειρίες». Η διοίκηση της σχολής ζήτησε από τον κ. Λιγνάδη να αποχωρήσει, ένα χρόνο αφότου για τον ίδιο λόγο τον είχε αποπέμψει η διεύθυνση του Εθνικού Θεάτρου.

• Χρειάστηκε η θαρραλέα συνέντευξη του Βασίλη το βράδυ της Τετάρτης στην Ελεονώρα Μελέτη για να πέσει το κάστρο αν όχι της συγκάλυψης πάντως της εγκληματικής ανευθυνότητας. Επιτέλους η υπόθεση πήρε τον δρόμο της Δικαιοσύνης, ο Σπύρος Μπιμπίλας κλήθηκε στον εισαγγελέα τη Δευτέρα και η πολιτική ηγεσία βρέθηκε αντιμέτωπη με τις ευθύνες της.

• Μόλις χθες τελικά η ίδια η υπουργός Πολιτισμού αποφάσισε με δημόσια δήλωση «να περάσει χειροπέδες» στο Δ. Λιγνάδη

Το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών χρησιμοποιεί βαρύτατες εκφράσεις κατά του πρωθυπουργού και της υπ. Πολιτισμού, κάνοντας λόγο μεταξύ άλλων για επιχείρηση αποπροσανατολισμού και διαστρέβλωσης της πραγματικότητας.

Σφοδρή κατά μέτωπο επίθεση εξαπέλυσε το ΣΕΗ (Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών) κατά του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, σχετικά με την υπόθεση του γνωστού ηθοποιού και σκηνοθέτη Δημήτρη Λιγνάδη, ο οποίος έχει συλληφθεί από τις αρχές με την κατηγορία του βιασμού κατά συρροή.

Σε σχετική ανάρτησή του στο Facebook, το ΣΕΗ χρησιμοποιεί βαρύτατες εκφράσεις και χαρακτηρισμούς, κάνοντας λόγο μεταξύ άλλων για επιχείρηση αποπροσανατολισμού και διαστρέβλωσης της πραγματικότητας, καθώς και υποτίμησης της νοημοσύνης των πολιτών από τους συγκεκριμένους κυβερνητικούς αξιωματούχους, με βάση τις δηλώσεις τις οποίες έκαναν την Παρασκευή. 

Όπως αναφέρει το ΣΕΗ, ο πρωθυπουργός και η υπουργός για τρεις εβδομάδες «κώφευαν, κρύβονταν και έκαναν υπογείως τα πάντα για να αποπροσανατολίσουν», ελπίζοντας ότι η υπόθεση της παιδεραστίας και του πιθανού κυκλώματος πίσω από αυτήν «απλά θα παραγραφεί, όπως άλλωστε και η ανάλογη υπόθεση του συμβούλου του Πρωθυπουργού Νίκου Γεωργιάδη». 

Ωστόσο, όταν βγήκαν στο φως υποθέσεις που δεν έχουν παραγραφεί, τότε «σε μια χυδαία προσπάθεια, παρακολουθήσαμε τόσο την Υπουργό όσο και τον Πρωθυπουργό, αλλά και τον συμμαθητή του, να οικειοποιούνται τα λόγια των θυμάτων και να παριστάνουν οι ίδιοι τα θύματα», χρησιμοποιώντας «την οργουελική ΔΙΠΛΗ ΣΚΕΨΗ όπου τα πάντα – ακόμα και τα αντίθετά τους – ισχύουν ταυτόχρονα». 

Το Σωματείο διατυπώνει εύλογα ερωτήματα, όπως γιατί η κ. Μενδώνη δεν ευαισθητοποιήθηκε από τη μήνυση που κατατέθηκε στις 5 Φεβρουαρίου, γιατί έθεσε μόλις την Παρασκευή τον εαυτό της στη διάθεση του εισαγγελέα, καθώς και γιατί ο πρωθυπουργός και η υπουργός προέβησαν στον διορισμό του κ. Λιγνάδη στον Εθνικό Θέατρο. 

Το ΣΕΗ κατηγορεί επίσης την κ. Μενδώνη ότι εδώ και 1,5 χρόνο «έχει διαλύσει το τοπίο τόσο του σύγχρονου, όσο και του αρχαίου πολιτισμού μεταξύ άλλων με τεμαχισμό αρχαιοτήτων στο μετρό Θεσσαλονίκης, δανεισμό αρχαιοτήτων σε μουσεία του εξωτερικού για 50 χρόνια, πυρκαγιά στις Μυκήνες, σκάνδαλο επιτροπής επιχορηγήσεων κινηματογράφου που οδήγησε σε παραίτηση σύσσωμης της επιτροπής, αδυναμία ανταπόκρισης στην μεγαλύτερη κρίση του σύγχρονου πολιτισμού και ουσιαστικής στήριξης των καλλιτεχνών, κλειστά επί ένα χρόνο θέατρα, δηλώσεις στη Βουλή πως ολόκληρος ο κλάδος "πληρώνεται μαύρα" και, φυσικά, μια κυβέρνηση που επί ενάμιση χρόνο την στηρίζει».


Η ανακοίνωση του ΣΕΗ 

ΔΙΠΛΗ ΣΚΕΨΗ
«Να λες ηθελημένα ψέματα ενώ πιστεύεις ειλικρινά ότι είναι αλήθεια, να ξεχνάς όλα τα γεγονότα που έχουν γίνει ενοχλητικά και, όταν χρειάζεται, να τα ανασύρεις από τη λήθη μόνο για το χρονικό διάστημα που πρέπει»
                ΤΖΟΡΤΖ ΟΡΓΟΥΕΛ, 1984

Μετά από 3 εβδομάδες εκκωφαντικής κυβερνητικής σιωπής, μόλις χθες, γίναμε μάρτυρες μιας επικοινωνιακής ομοβροντίας: ηθοποιός και σκηνοθέτης με άμεση πρόσβαση στον Πρωθυπουργό παρουσιάστηκε στην τηλεοπτική εκπομπή από όπου ξεκίνησε το κύμα των ΕΠΩΝΥΜΩΝ καταγγελιών στο χώρο του θεάτρου και του κινηματογράφου, ο Πρωθυπουργός επισκέφθηκε την Πρόεδρο της Δημοκρατίας για να δηλώσει την συμπαράστασή του στα θύματα και, τέλος, ως αποκορύφωμα, η Υπουργός Πολιτισμού παρέθεσε (στην εποχή του πολυδιαφημισμένου διαδικτυακού πολιτισμού) συνέντευξη τύπου με πρωτοφανώς κάκιστα τεχνικά μέσα και χρήση υποβολέα (που ακούστηκε καθαρότατα κατά τη διάρκεια της συνέντευξης).

Τρεις εβδομάδες τώρα, σε πλήρη αντίθεση, τα θύματα με θάρρος και παρρησία επέλεξαν όποιο μέσο θεώρησαν πρόσφορο και κατήγγειλαν τους κακοποιητές τους: τα κανάλια, τα σάιτ, τα σόσιαλ μήντια, το Σωματείο τους και, φυσικά, τον Εισαγγελέα, αποκαλύπτοντας είτε το όνομά τους, είτε απλά τα αρχικά τους. Τρεις εβδομάδες τώρα δημοσιογράφοι, επίσης, αποκαλύπτουν και δημοσιεύουν. Τρεις εβδομάδες, παράλληλα, το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών πήρε άμεσα θέση, οργανώθηκε και προσπαθεί επισταμένα να είναι αρωγός των θυμάτων με κάθε τρόπο.

Κι όμως τρεις εβδομάδες τώρα, τόσο η αρμόδια Υπουργός όσο και ο Πρωθυπουργός κώφευαν, κρύβονταν και έκαναν υπογείως τα πάντα για να αποπροσανατολίσουν, ελπίζοντας πως η κορωνίδα αυτών των υποθέσεων, η υπόθεση της παιδεραστίας και του πιθανού κυκλώματος πίσω από αυτήν, απλά θα παραγραφεί, όπως άλλωστε και η ανάλογη υπόθεση του συμβούλου του Πρωθυπουργού Νίκου Γεωργιάδη.

Δεν γελιόμαστε. Η χθεσινή τους κινητοποίηση συνέβη μόλις η δικηγόρος του Βασίλη αποκάλυψε ότι έχει άλλες δύο περιπτώσεις που ΔΕΝ έχουν παραγραφεί και αφού το πρωί της Παρασκευής κατατέθηκε στον Εισαγγελέα τρίτη καταγγελία, αυτήν την φορά για μη παραγεγραμμένο αδίκημα.

Τι είδαμε και τι ακούσαμε λοιπόν χθες;

Σε μια χυδαία προσπάθεια, παρακολουθήσαμε τόσο την Υπουργό όσο και τον Πρωθυπουργό (και μέσω των δηλώσεων του, αλλά και μέσω των δηλώσεων της Υπουργού του), αλλά και τον συμμαθητή του, να οικειοποιούνται τα λόγια των θυμάτων και να παριστάνουν οι ίδιοι τα θύματα: με λόγο συναισθηματικό και λυγμικά ξεσπάσματα παρουσίασαν εαυτούς ως «εξαπατημένους» από χθόνιους απατεώνες, θύματα και αυτοί ενός κακοποιητή.

Και δεν σταμάτησαν εκεί. Σε μια συντονισμένη και ενορχηστρωμένη προσπάθεια διαστρέβλωσης της πραγματικότητας και υποτίμησης της νοημοσύνης όλων μας , προσπάθησαν, ανεπιτυχώς, να ζαλίσουν την κοινωνία χρησιμοποιώντας την οργουελική ΔΙΠΛΗ ΣΚΕΨΗ όπου τα πάντα – ακόμα και τα αντίθετά τους – ισχύουν ταυτόχρονα:

Είδαμε την Υπουργό χθες, να μιλά για «κράτος δικαίου» και σεβασμό στη Δικαιοσύνη και λίγες στιγμές μετά η ίδια να κατονομάζει τον πρώην διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, χαρακτηρίζοντάς τον «επικίνδυνο», ενώ μόλις σήμερα εκδόθηκε ένταλμα σύλληψης.

Να δηλώνει ευθαρσώς πως «Από τη στιγμή που ξεκινούν οι φήμες, επαναλαμβάνω, οι φήμες για τον Λιγνάδη, τον πιέσαμε πολύ να μας πει αν είχε ο ίδιος κάποια σχέση με αυτές και αν ο ίδιος ήταν πίσω από αυτές τις φήμες». Σε ποιο «κράτος δικαίου» και με ποια «θεσμική οδό» που η ίδια επικαλείται, η Υπουργός – υποκαθιστώντας τον Εισαγγελέα - παίρνει τηλέφωνα τον καταγγελόμενο για να τον ανακρίνει η ίδια και δεν υποβάλει εξαρχής μηνυτήρια αναφορά στον Εισαγγελέα; Με ποια λογική καλεί τον καταγγελόμενο και όχι τα θύματα;

Είδαμε την Υπουργό να λέει πως συγκλονίστηκε από την μαρτυρία του Βασίλη και κάλεσε η ίδια την δικηγόρο του. Αλήθεια, γιατί δεν έκανε το ίδιο όταν δημοσιεύθηκε η καταγγελία του Νίκου Σ.; Γιατί δεν μίλησε με την δημοσιογράφο που τη δημοσίευσε; Γιατί δεν μίλησε με τον δικηγόρο του Νίκου, την μέρα που κατέθεσε επίσης στον Εισαγγελέα; Γιατί δεν μίλησε με την 16χρονη που δημοσίευσε τη μαρτυρία της από το Αρσάκειο; Με τον Χρήστο Πέρρο που επίσης μίλησε σε τηλεοπτική εκπομπή (μεσημεριανή βέβαια, μάλλον η Υπουργός παρακολουθεί μόνο βραδινές εκπομπές); Γιατί δεν μίλησε με τους φοιτητές της Δραματικής Σχολής;

Τη στιγμή μάλιστα που κανένα από τα επώνυμα θύματα – συμβουλευόμενα ορθώς τους δικηγόρους τους και υπηρετώντας πρώτα τα ίδια το κράτος δικαίου που εσχάτως επικαλείται η Υπουργός- δεν κατονόμασαν τον κακοποιητή τους, παρά μόνο τον φωτογράφισαν. Ποια η ποιοτική διαφορά της μαρτυρίας του Βασίλη από την μαρτυρία του Νίκου, του Χρήστου και της 16χρονης, αν όχι η δήλωση της δικηγόρου του ότι έπονται μη παραγεγραμμένα αδικήματα;

Γιατί ενώ διέψευσε κατηγορηματικά τα σενάρια της παραίτησής του καλ/κού διευθυντή μια Τρίτη, την αποδέχτηκε σιωπηρά μόλις 4 μέρες μετά, ένα Σάββατο; Γιατί τότε αποδέχτηκε «τους προσωπικούς λόγους» και μίλησε πάλι για φήμες υποστηρίζοντας μάλιστα τον «άνθρωπο» που «έχει τις αντοχές του, (και που) πόσο μπορεί να δεχθεί και να ανεχθεί οποιεσδήποτε φήμες.”; Πότε έγιναν οι φήμες αυταπόδεικτη αλήθεια και χτες τον κατονόμασε σε αντίθεση με τα ίδια τα θύματά του, από το γραφείο της, με τη βοήθεια της υποβολέα της;

Είδαμε την Υπουργό, να απαντά πως μόλις προχτές έμαθε από τα κανάλια (εκείνη, μια Υπουργός, ενημερώνεται από την τηλεόραση...) για την πρώτη καταγγελία που κατατέθηκε στον Εισαγγελέα.

Κι όμως, η μήνυση κατατέθηκε στις 5/2 και τρεις μέρες μετά δημοσιοποιήθηκε. Την αμέσως επόμενη ημέρα – όπως και το ενδιάμεσο διάστημα – η Υπουργός μιλούσε για «φήμες» και «μη επώνυμες καταγγελίες» και λίγο πιο μετά δημοσίευσε δύο άρθρα της σε εφημερίδες γράφοντας μεταξύ άλλων πως "Η αλήθεια είναι ότι καταστάσεις (…) δημιουργούν την προδιάθεση να παρασυρθούμε από την ψυχολογία του όχλου, να συμφωνήσουμε με σχόλια μίσους των social media, τις αυτόκλητες “εισαγγελικές” αγορεύσεις, απαξιώνοντας τις αρχές του νομικού και ηθικού μας συστήματος”.

Τι άλλαξε λοιπόν χτες;

Γιατί έθεσε ΜΟΛΙΣ ΧΘΕΣ τον εαυτό της στη διάθεση του Εισαγγελέα και όχι στις 6/2;

Είδαμε, επίσης, χθες την Υπουργό να πετά λάσπη στον ανεμιστήρα. Να διαβάζει κριτικές και δηλώσεις, να κατηγορεί άλλους ηθοποιούς και η ίδια να αποποείται οποιασδήποτε ευθύνης. Σε μια εντυπωσιακά κακοστημένη προσπάθεια να πάρει κι άλλους μαζί της, κατηγόρησε σύσσωμο τον καλλιτεχνικό κόσμο ότι σιώπησε μπροστά στην (με πολιτικές πλάτες) ταχεία ανέλιξη του καταγγελόμενου στην διεύθυνση του Εθνικού μας θεάτρου. Υποδήλωσε, δηλαδή, ότι έχουν την ίδια ευθύνη μία Υπουργός που διορίζει με την υπογραφή της και την αποδοχή του Πρωθυπουργού, και ένας συμπαίκτης του καταγγελόμενου, ένας κριτικός, μια δημοσιογράφος, ένα Διοικητικό Συμβούλιο (του οποίου, βέβαια, ανανέωσε τη θητεία.

Υποθέτουμε πως ούτε τα μέλη του γνώριζε). Ας αναρωτηθούμε, λοιπόν, το εξής: Κι αν, πράγματι, αυτό ισχύει και, όντως, έφταιγαν όλοι οι προηγούμενοι, εκείνη γιατί δεν έκανε τη διαφορά; Είναι ικανοποιημένη που συνέχισε την ίδια τακτική, που με υπόνοιες και αντιπερισπασμούς κατηγόρησε τους προηγούμενους της ότι χρησιμοποίησαν;

Είδαμε, λοιπόν, χθες την Υπουργό να λέει πως δεν γνώριζε τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή. Ούτε εκείνη, ούτε ο Πρωθυπουργός. Τότε ΓΙΑΤΙ τον διόρισαν; Γιατί αυτόν έναντι οποιουδήποτε άλλου; Ποιος εισηγήθηκε τον απευθείας διορισμό του; Γιατί τον διόρισε, επίσης, με απόφασή της μέλος της Επιτροπής Αξιολόγησης του "Όλη η Ελλάδα, Ένας πολιτισμός 2020"; Γιατί τον διόρισε, επίσης με απόφασή της, μέλος της Επιτροπής Αξιολόγησης των επιχορηγήσεων για το Ελεύθερο Θέατρο (πλην ΑΜΚΕ); Γιατί τον κάλεσε το 2014 να κάνει αμισθί το σπικάζ του βίντεο για το ΕΣΠΑ παραγωγής του ΥΠΠΟ, όταν ήταν Γενική Γραμματέας του; Γιατί, την ίδια στιγμή, στη φετινή σύνθεση της επιτροπής "ΟΛΗ Η ΕΛΛΑΔΑ, ΕΝΑΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ" συμμετέχει - χωρίς ψήφο - η σύμβουλος της Υπουργού; Ποια ήταν άραγε η εισήγηση της ίδιας συμβούλου κατά τον διορισμό του πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή;

Και μέσα σε όλα, χτες, η Υπουργός Πολιτισμού της Νέας Δημοκρατίας, η επί πολλά έτη Γενική Γραμματέας του Υπουργείου, αρσακειάδα η ίδια (με την ευκαιρία, άραγε, ούτε εκείνη ούτε ο κύριος Μπαμπινιώτης γνωρίζουν για τις καταγγελίες στο Αρσάκειο παρά την στενή τους σχέση με το σχολείο αυτό;), αριστούχος διδάκτωρ της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, μας αποκάλυψε ότι πέραν της - κατά δήλωσή της - άγνοιάς της για τον σύγχρονο πολιτισμό, της άγνοιάς της για την έννοια της πολιτικής, κυβερνητικής και, τελικά, της προσωπικής ευθύνης, αγνοεί βασικές διακρίσεις νοημάτων της Ελληνικής γλώσσας: δεν δύναται να διακρίνει τον ηθοποιό από τον απατεώνα, τον καλλιτέχνη από τον εγκληματία.

Χρησιμοποιώντας, μάλιστα, ανάλογο μορφασμό με αυτόν της αλήστου μνήμης συνέντευξης Τύπου της 7/5/2020 όταν ρωτήθηκε για τον κ. Σταύρο Ξαρχάκο, υπογράμμισε την φράση της «ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ… ΗΘΟΠΟΙΟΣ».

Ενημερώνουμε λοιπόν πως το θέατρο δεν έχει καμία ανάγκη, ούτε από το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, ούτε από κανέναν να υπερασπιστεί την υπόληψη του ως Τέχνης στην κοινή γνώμη της ίδιας της χώρας που το γέννησε πριν 2500 χρόνια. Ποτέ ως τώρα, κάποια εγκληματική ενέργεια ή η συγκάλυψή της, κάποια σκευωρία, κάποιος πολιτικός σχεδιασμός, κάποια ατάκα επικοινωνιολόγου και κάποια πολιτική διγλωσσία (που επιβάλει άλλο νόημα στις λέξεις που ο όποιος ομιλητής χρησιμοποιεί) δεν μπόρεσε να το σπιλώσει. Ούτε το θέατρο, ούτε τους ηθοποιούς του: από τον πρώτο "Υποκριτή", τον Θέσπι, μέχρι σήμερα, αυτή η χώρα έχει ευλογηθεί από μεγάλες προσωπικότητες ηθοποιών που ενέπνευσαν και άνοιξαν δρόμο όχι μόνο για τους επόμενους, αλλά και για την κοινωνία ολόκληρη.

Όσο κι αν επιχειρούν να απαξιώσουν έναν ολόκληρο κλάδο για να μην αναλάβουν ΚΑΜΙΑ ευθύνη, δεν θα το καταφέρουν. Το βέλος πάντα θα δείχνει την ίδια και την Κυβέρνηση στην οποία συμμετέχει. Γιατί, εν τέλει, και να ήξεραν και να μην ήξεραν, είναι ΕΥΘΥΝΗ τους.
Βέβαια, δεν εκπλησσόμαστε. Γιατί, δυστυχώς, δεν περιμέναμε κάτι άλλο.

Ενάμιση χρόνο τώρα, έχουμε μια Υπουργό, που έχει διαλύσει το τοπίο τόσο του σύγχρονου, όσο και του αρχαίου πολιτισμού μεταξύ άλλων με τεμαχισμό αρχαιοτήτων στο μετρό Θεσσαλονίκης, δανεισμό αρχαιοτήτων σε μουσεία του εξωτερικού για 50 χρόνια, πυρκαγιά στις Μυκήνες, σκάνδαλο επιτροπής επιχορηγήσεων κινηματογράφου που οδήγησε σε παραίτηση σύσσωμης της επιτροπής, αδυναμία ανταπόκρισης στην μεγαλύτερη κρίση του σύγχρονου πολιτισμού και ουσιαστικής στήριξης των καλλιτεχνών, κλειστά επί ένα χρόνο θέατρα, δηλώσεις στη Βουλή πως ολόκληρος ο κλάδος «πληρώνεται μαύρα» και, φυσικά, μια κυβέρνηση που επί ενάμιση χρόνο την στηρίζει.

Που τρεις βδομάδες τώρα, σιωπούσαν.

Απέναντι σε αυτήν την παντελή έλλειψης οράματος, ενσυναίσθησης, αξιοπρέπειας και ηθικής, το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών – από την πρώτη κιόλας μέρα – ξεκίνησε μεθοδική δουλειά με σοβαρότητα και εντιμότητα. Και θα την συνεχίσει. Αναλαμβάνοντας πλήρως την ευθύνη που του αναλογεί. Και την Δευτέρα, μέσω του Προέδρου του, θα καταθέσει όσα ζητηθούν στον Εισαγγελέα και την Τρίτη, μετά το αμέσως επόμενο ΔΣ του, θα επανέλθει με νέα ανακοίνωση.

Δεν ξέρουμε αν η παραίτηση μια Υπουργού ή σύσσωμης της Κυβέρνησης είναι αρκετή για να καθαρίσει η κοινωνία από τις αποκαλύψεις κυκλωμάτων που εμπλέκουν ακόμα και προσφυγόπουλα σε σεξουαλική εκμετάλλευση.

Ξέρουμε όμως περίτρανα και αναντίρρητα πως, τη στιγμή αυτή, οι ηθοποιοί είμαστε μόνοι μας και αβοήθητοι.

Και για αυτό, μόνοι μας, αλληλέγγυοι και δυνατοί θα συνεχίσουμε. Για ένα καλύτερο μέλλον στο θέατρο, τον κινηματογράφο, την τηλεόραση, την μεταγλώττιση, τις δραματικές σχολές, τον Πολιτισμό και την κοινωνία γενικότερα.

Ώστε, κάποτε επιτέλους, να μην μένει καμία μόνη και κανένας μόνος.

Πηγή:efsyn

----------------------------------------------------------------

Ως διαχειριστής αυτού του ιστολογίου θεωρώ αυτονόητο ότι οι αναγνώστες του έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκω την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Παρά την αρχική επιλογή, για ελεύθερα σχόλια ώστε να διευκολύνονται οι συζητήσεις αναγκάστηκα να βάλω τον έλεγχο γιατί έχουν αυξηθεί από τη μια τα spam και από την άλλη αυτοί που άλλη δουλειά δεν έχουν από το να περιφέρονται και να βρίζουν ασύστολα.
Διευκρινίζω λοιπόν ότι δεν θέλω ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού. Για τον λόγο αυτόν δεν θα δημοσιεύονται σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της ιστοσελίδας.
Απαντήσεις στα σχόλια των ενυπόγραφων άρθρων φέρουν καθαρά οι συντάκτες αυτών εφόσον βέβαια θα ήθελαν να απαντήσουν.
Τέλος για κάθε επικοινωνία καθώς επίσης και τα άρθρα μπορούν να στέλνονται στη διεύθυνση : loukassagias@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αριστερές σκέψεις

ΤΑΣΟΣ ΛΕΙΒΑΔΙΤΗΣ - ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΣΤΕΡΙ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ

Στην ποίηση του Λειβαδίτη κυριαρχεί ο πόθος και το όραμα για ένα όμορφο μέλλον που θα περιλαμβάνει όλους τους ανθρώπους. Στους στίχους του ...